woensdag 2 november 2011

Kloofje onder de voeten

Gisteren was het 1 november. In veel landen wordt dan "allerheiligen" gevierd en zo ook in Italie. Voor ons aanleiding om mee te doen met dit ritueel en wel door "allerheiligen" op te zoeken. Nee, niet allemaal! We gingen voor drie stuks. Dus, 's morgens vroeg de auto in naar Casale Calcagnoli om daar, heel toepasselijk, de wagen naast het bidkapelletje te parkeren. Na nogmaals de route op de kaart te hebben bestudeerd en er niet uit kwamen hoe het verloop precies zou moeten zijn gingen we op pad richting....................Valle Tre Santi, oftewel de vallei v.d.drie Heiligen. Met de Italiaanse routebeschrijving in de hand en ons richtinggevoel op scherp kwamen we een heel eind. Niet in het laatst omdat de markering op het grootste deel van de route prima in orde was. Het spectaculairste deel voerde ons door een nauwe rotskloof waar daglicht nauwelijks toegang heeft. Loodgrijze wanden rijzen stijl omhoog en het pad is gevormd door de droge rivierbedding van de "torrente Tennacola"; mooi, mooi, mooi. Na enkele stukken pittig stijgen kwamen we uiteindelijk uit in Pintura di Bolognola waar de mist ons in wist te sluiten. We deden nog een poging om er een alternatieve terugroute van te maken maar met een zicht van hoogstens 20 meter besloten we dat toch maaar niet te doen. We namen dus dezelfde weg terug wat helemaal geen straf is. Na afgedaald te zijn door de kloof konden we tocht nog het laatste stukje anders doen. Al met al een mooie tocht, pittig tijdens het stijgen en oppassen geblazen met het afdalen over de natte en stenige ondergrond. De tocht is vastgelegd als GPS-track maar Rob begeleid de wandeling ook graag volgende zomer.
p.s. Geen Heilige gezien deze dag.